З досвіду роботи
вчителя математики
Лустоклад Наталії Михайлівни

Шановні учні і гості!

Сьогодні ми зібралися для проведення математичного Брейн — рингу.

Мета: Розвивати логічне мислення, розвивати інтерес до математики через гру, навчити відстоювати свою точку зору, навчити обґрунтовувати свою відповідь та користуватися додатковою літературою, виховувати цілеспрямованість та впевненість в собі.

Вступ

Всім — добрий день, друзі, -
Дівчата й хлоп’ята!
Ми раді у залі
Вас нині вітати!

Покликав брейн-ринг
Нас сюди на змагання.
Знавцям й глядачам –
Особливі вітання!

Відомо усім
(Тут відсутні секрети) –
В школі різні
Вивчають предмети.

Наук у нас різних
Вивчають багато.
Яку ж з них ми будемо
Нині вітати?

Тобі, математико,
Наші вітання,
Це ж ти нас зібрала
Усіх на змагання.

Сучасну і давню
Науку чудову
Сьогодні у дії
Побачимо знову.

Чекають тут різні
На вас запитання,
І хитрі задачі,
Й цікаві завдання.

Питання серйозні
Та є й жартівливі,
Тож будьте уважні
І будьте кмітливі.

Правила гри:
1. Запитання слухають обидві команди.
2. Відповіді записує капітан команди на листку.
3. Відповідати по черзі, але правильна відповідь буде зарахована кожній команді.

Починаємо гру.

Запитання гри

1. Миколка дає друзям покататися на своєму велосипеді. За 1 плитку шоколаду він дозволяє кататися 1,5 год., а за 2 цукерки — 0,5 год. Юрко дав Миколці 2 плитки шоколаду і 4 цукерки. Скільки часу може кататися Юрко? (4 год.)

2. Кожна команда отримує стрічку довжиною 2/3 м. Як відрізати від неї півметра, не користуючись вимірювальними приладами?
(2/3 : 2 — 1/3; 1/3:2 = 1/6; 2/3 — 1/6 = 1/2)

3. Чи дивитесь ви гру „О, щасливчик!»? Це дуже цікава гра, але її ведучий часто припускається помилки, яка стосується математичної термінології. Пригадайте і назвіть цю помилку.
(Він вживає термін «цифра» замість «число»).

4. Прошу внести предмет на сцену! Це квітка гортензія. А названо її на честь жінки — математики Гортензії Лепот, яка допомогла відкрити одну з планет Сонячної системи шляхом обчислень. Про яку планету йде мова? (про Нептун)

5. Рівність 101 — 102 = 1, звичайно ж неправильна. Але в ній можна переставити одну з цифр так, щоб отримати правильну рівність. Зробить це! (101 -102 = 1)

6. В одній родині було багато дітей. Семеро з них любили капусту, шестеро — моркву, п’ятеро — горох. Четверо любили і капусту і моркву, троє — і капусту і горох, двоє — і моркву і горох. А один з бажанням їв і моркву, і капусту, і горох. Скільки дітей було в родині? (10 дітей)

7. Два хлопчики зустрілися у вагоні потягу.
- Я завжди їду в п’ятому вагоні від хвоста потягу, — сказав Вітя.
- А я — у п’ятому від голови, — заявив Сергій. Скільки вагонів було потязі? (9 вагонів)

8. Увага! Чорна скринька, а в ній — відповідь на запитання: Скільки трикутників на малюнку? (16)

Обдумайте відповідь
Ви неодмінно,
На справу таку
Вам дається хвилина.

Лишилось питання
Одне з’ясувати:
Хто нині в брейн — рингу
У нас буде грати?

Довідатись легко:
Це 8-Б клас,
Гравці-восьмикласники
Нині у нас.

Вже грали багато
У «Що? Де? Коли?»,
А зараз змагатись
З брейн — рингу прийшли.

Стіл білий, червоний,
Дванадцять стільців,
Картинка з совою
Чекають гравців.

Вам хочеться грати,
То як вибирати?
Хай випадок вирішує,
Це він команди змішує!

А зараз розберемося, хто буде працювати і за яким столом. Для цього кожен учень витягує карточки, якщо на карточці буква „Ч» — червоний стіл, „Б» — білий. А допоможе дівчинка з символічним ім’ям Вікторія — перемога! (Гравці витягують жеребки і займають місця за столом).

Кожна команда обирає собі капітана.

Гравці – «новобранці»,
Вітаємо вас!
Бажаємо гри
Показати вам «клас»
.
Ведіть, капітани,
Команди в дорогу,
Бажаю здобути
Я вам перемогу!

9. Двоє братів поділили між собою 15 горіхів так, що старший одержав стільки разів по 3 горіхи, скільки молодший — по 2 горіхи. Скільки горіхів дісталося кожному? (9 і 6 горіхів)
Нехай вас не дивує, що досі не було жодного питання з геометрії. Вони чекають вас у другій частині нашої зустрічі. Але спочатку нам слід з’ясувати, що важче алгебра чи геометрія? А допоможе це зробити сценка у виконанні дев’ятикласників.
В цей час журі підводить підсумки.
Отже, дивиться сценку “Що важче?”.
1 частина (входять два учні)
- Як ти вважаєш, що важче — алгебра чи геометрія?
- Я думаю (дістає підручник, зважує), що геометрія.
- А на мій погляд, алгебра важча.
- Та ні, геометрія.
- А давай перевіримо.
(Б’є, другого по голові підручником з геометрії).
- Ти що робиш?
- Як що? Експеримент проводжу. Це була геометрія. А тепер спробуємо алгебру.
(Б’є підручником з алгебри).
- Ну, то що важче?
- Алгебра…
- От бачиш!
2 частина
(Бабуся звертається до онука — другого учня, який грав у 1 частині)
- Ох, онучку, чого ти такий сумний? Може, захворів?
- Та ні… Просто від алгебри голова розколюється…
- Ох ти, сердешний… Та невже в школі нічого легшого від алгебри немає?
- Є і легше… Геометрія, наприклад.
Звичайно, питання про те, що легше — алгебра чи геометрія, кожний вирішує для себе сам і, сподіваємося, не такими «методами», як у жартівливій сцені.

А зараз переходимо до геометричних запитань.

11. Хто був автором першого «підручника» з геометрії? (Евклід).

12. А хто є автором вашого підручника з геометрії? (О.В.Погорєлов).

13. Якими словами Евклід закінчував кожне доведення? («Що і треба довести»).

14. Число п називають архімедовим числом. Наступне запитання теж стосується Архімеда — вченого і винахідника, прошу винести предмет на сцену! Ви бачите м’ясорубку. Головна її частина – «гвинт Архімеда». Його винайшов Архімед більше ніж 2000 років тому, але придумав його не для м’ясорубки. А для чого? (Для перекачування води на поле).

15. У перекладі з грецької мови це означає «та, що поділяє навпіл». Про що йдеться? (Про бісектрису).

16. Це відбулося рівно 900 років тому, у 1101 р. Король Англії Генріх І звелів виміряти відстань від кінчика його носа до кінця середнього пальця витягнутої руки. За цією міркою було виготовлено зразок офіційної англійської одиниці довжини. Назвіть цю одиницю. (Ярд).

17. У якого трикутника один кут дорівнює сумі двох інших? (Прямокутного).

18. Увага! Чорна скринька!
У скриньці — теж трикутник. Саме про такий трикутник один математик написав, що він задалеко зайшов, дуже полюбляючи порядок. Який же трикутник у скриньці? (Рівносторонній).

Фінал

За хвилиною — хвилина.
Ось і гри прийшов кінець.
Тож показуй нам рахунок:
Хто сьогодні молодець?

Дві команди добре грали,
Хоч без досвіду гравці.
Відповіді показали.
Що обидві — молодці!

Та показує рахунок,
Що одна з команд сильніша,
І з наук твердим гранітом
Впоралась вона спритніше.

Слухаємо жюрі.

Оплесками переможців,
Дружно будемо вітати,
Їм солодкий приз — медалі,
Щоб було про що згадати.

Тож прийміть від нас на пам’ять
Ці медалі «золоті».
Вам бажаємо Удачі
І в навчанні, і в житті!

Завантажити Сценарій позакласного заходу з математики «Брейн — ринг»